maandag 25 juni 2007

Het laatste stukje van de mooie reis

11 juli
Vandaag deden we weer een hele reis. Gelukkig konden we in L.A. dicht bij de luchthaven overnachten en ’s morgens de shuttle van het motel naar de luchthaven nemen. De vlucht van L.A. naar Washington DC liep een beetje vertraging op, maar we kwamen gelukkig nog voor het donker in de hoofdstad aan. T.t.z. we kwamen aan in Dulles International Airport en dat is toch wel nog een eind buiten het centrum. Bij de luchthaven namen we de metrobus naar het metrostation, waar we vervolgens de metro opgingen om, na 2 overstappen, in College Park aan te komen. Daar moesten we dan de taxi nemen naar het motel waar we konden overnachten. Een hele trip dus met al onze bagage, en dan kregen we er nog de slechtste kamer die er te krijgen was, stinkend van de rook en met een muis in de kamer!

12 juli
Bij het uitchecken in het motel vond ik dat ik toch eens mocht zeggen wat ik van de kamer vond. Niet dat ik verwachtte iets terug te krijgen, maar ze mochten toch weten dat ik niet zo hiled van rook en muizen in de kamer. En er werden ons verontschuldigingen aangeboden en… ik kreeg het volledige bedrag dat we betaald hadden terugbetaald. Toch wel vriendelijk hé, die Amerikanen! Het gratis nachtje kwam weer goed van pas, want de auto die we huurden bij Hertz was, omwille van de verzekering, een heel stuk duurder dan in L.A. Tja, voor die vrijheid moet je ook wel betalen. Maar nu konden we naar New York rijden, de Big Apple tegemoet! Daar hadden we immers een afspraak met Lieven, die ons meenam naar een heel gezellige buurt in Manhattan. We aten er Peruviaans. Kip met heel veel kruiden, gebakken banaan en een soort tacurolletjes;. Superlekker! Terwijl we wandelden langs de Hudson rivier vertelde Lieven ons ook dat New York vergeleken wordt met een glanzende appel, waar iedereen wel wil in bijten. En dat Lieven hier graag woont, merken we aan de manier waarop hij straalt! Deze wereldstad heeft zijn hart gestolen.

13 juli
Na de metro namen wij vandaag de ferry naar Staten Island. Op die manier kregen we immers een goed zicht op het vrijheidsbeeld, dat we natuurlijk niet wilden missen. We konden ons inbeelden dat het heel wat moet geweest zijn, toen het grote beeld in 1885 van Frankrijk naar hier werd versleept. En van op het water kregen we ook een mooi zicht op de vele grote gebouwen in Lower Manhattan.
Maar de 2 WTC-torens, die zijn er niet meer. Wel vonden we heel wat aandenkens in de stad. Foto’s van voor en na 11 september 2001, een bronzen sculptuur in Battery Park (The Sphere) die meer dan 30 jaar in het World Trade Center gestaan had, namen en foto’s van slachtoffers en natuurlijk ook de grote put waar nu gewerkt wordt aan de “Freedom Tower” die 541 m hoog moet worden.
Bij het vroegere douanekantoor tegenover Bowling Green Park wees iemand ons op de beelden bovenaan het gebouw die verschillende landen vertegenwoordigen. Ooit vertegenwoordigde één van die beelden Duitsland. Maar de twee wereldoorlogen zorgden ervoor dat de Amerikanen het Duitse beeld verwijderden en zo kwam er een beeld van België in de plaats, dat daar nu nog steeds te zien is.
Op onze wandeling langs Broadway, Trinity Church en Wall street genoten we van de toch wel gezellige sfeer die er hing en zo werd het snel tijd om terug te keren.
Want Lieven is nonkel geworden (Proficiat aan de hele familie!) en onze huurwagen kwam van pas om Lieven naar de luchthaven te brengen. Voor hem staat België nu op het programma. Voor ons is het laatste deeltje van onze reis begonnen. We zijn blij dat we nog even in zijn appartement mogen logeren, want er is hier heel wat te beleven.

14 juli
We deden een ritje met de auto door New York waarbij we zicht kregen op enkele mooie gebouwen, een wereldbol, het standbeeld van Colombus, design-hotels enzovoort. We parkeerden onze wagen bij Central Park en wandelden er de rest van de dag in rond. Central Park is immers heel groot en met de vele speeltuintjes, een gratis openbaar zwembad en mooie picknickplaatsen een echte groene long in de stad. ’s Avonds logeerden we deze keer bij een heel lieve vriendin van Lieven die ook uit België komt en een prachtig appartement huurt naast Central Park.

15 juli
Gretel en Sebastian hadden gezien dat er in het American Museum of Natural History een tentoonstelling was i.v.m. mythologische figuren. En dit trok hun wel aan. Dus doken we vandaag in de wereld van de draken, zeemeerminnen, gevleugelde paarden en eenhoorns enzovoort. We lazen over mythen die gedurende eeuwen doorverteld werden en kwamen te weten dat de gedraaide hoorns die ze vroeger vonden op bepaalde stranden niet afkomstig waren van eenhoorns (zoals men eerst dacht), maar van een bepaalde walvissoort.
Toch vonden wij het leuk om verhalen te lezen over eenhoorns, over Pereus die ontsnapte op het gevleugelde paard Pegasus, over moedige mannen die draken versloegen enzovoort en zullen we hoe dan ook blijven houden van deze toch wel bijzondere creaturen.
Na de middag verlieten we New York City en begonnen we aan onze weg richting Canada. Onderweg aten we heerlijk Italiaans en brachten de nacht door in Horseheads.

16 juli
Het was al een heel stuk na de middag eer we de Niagara Falls bereikten. We konden ons wel informeren in het Visitor Center en kochten ook al een Niagara Falls Pasport om de watervallen op verschillende manieren te ontdekken. We bedachten een optimaal dagplan voor de volgende dag en kochten ook een picknick om nergens tijd te verliezen. ’s Avonds, bij zonsondergang, begaven we ons dan opnieuw naar de watervallen. En we genoten van een mooi lichtspel op de immense gloed water die naar beneden viel.

17 juli
Onze dag begon bij het aquarium, waar we zeehonden en zeeleeuwen te zien kregen en waar we konden kijken naar vele vissen en pinguins. Daarna namen we de “scenic trolley” naar Goat Island, waar we uitstapten bij de drie zusters, 3 eilandjes in de Niagara rivier, net voor die naar beneden valt. Langs de rivier en Terrapin Point wandelden we naar Cave of the Winds, waar we een poncho en sandalen kregen. Daar namen we immers de lift naar beneden om heel dicht te komen bij de voet van de waterval. De poncho en de sandalen kwamen hier goed van pas, want we werden geen klein beetje nat!
Langs Luna Island en over de voetgangersbrug wandelden we nadien naar Maid of the Mist. Daar bevond zich de observatietoren en konden we in een boot de Niagara watervallen verkennen van op de rivier (onderaan de watervallen). Moet ik vertellen dat we ook daar weer heel nat werden en soms enkel een dikke witte wolk zagen van de grote hoeveelheid water die hier 54 m naar beneden viel? Maar het was wel iets speciaals! Ik zou het iedereen aanraden. Want op die manier zagen we niet alleen de watervallen, maar voelden we ze ook echt!
En als afsluiting gingen we nog kijken naar een film over de Niagara Falls, waarin verteld werd over de Indianen die hier vroeger leefden en over hoe de watervallen steeds mensen aangetrokken hebben. Over hoe mooi ze zijn, maar ook over hoe gevaarlijk ze kunnen zijn. Het was een aangrijpende film en een mooie afsluiting van onze dag, voor we de trolley terug namen naar het aquarium, de enige plaats in Niagara Falls waar we gratis konden parkeren.

18 en 19 juli
Nadat we onze dagboeken in orde gebracht hadden, reden we een heel stuk naar het zuiden. Aanvankelijk dachten we eraan om nog eens te gaan wandelen, maar het weer zat niet echt mee. Dus bleven we doorrijden en kwamen we op 19 juli aan in Rockville. We hadden immers het geluk dat we daar mochten logeren in het huis van een Belgisch-Amerikaanse familie die op dit moment in België verbleef.

20-25 juli
We vonden het leuk nog eens in het huis te zijn waar we 11 jaar geleden zorgden voor de 2 zoontjes van het gezin en waar we ontdekten dat ik zwanger was van Gretel. We voelden ons er helemaal thuis. We namen wat rust, speelden met de lego, werkten aan onze cinemavoorstelling, enzovoort.
Op zondag besloten we dan een dagje naar de Mall te gaan in Washington. We stapten naar de metro en lieten ons rijden tot aan het Smitsonian Castle. Langs de Mall wandelden we vervolgens naar het grote Air & Space Museum, waar we heel wat uren doorbrachten. Er was immers ongelooflijk veel te zien en uit te proberen. Gretel en Sebastian waren dan ook heel enthousiast voor de vele proeven die ze konden doen en ze leerden heel wat bij over de luchtvaart.
Nadien wandelden we naar het Washington Monument waar we een zicht kregen op het Witte Huis, de Reflecting Pool en het Capitool.

25 - 30 juli
De laatste dagen van onze wereldreis brachten we door in Rockville. We werden uitgenodigd om samen met Gwenda en haar gezin te eten, we gingen naar de Smithsonian Zoo in Washington, genoten van het zwembad bij het hotel en waren bezig met onze terugkeer naar België.
Het is een fantastisch jaar geweest!
We zijn zo blij dat we dit samen hebben kunnen doen en gaan met heel veel prachtige herinneringen terug naar België.